Amsterdam först i världen med att stoppa annonser för flyget

Den som väntar på tunnelbanan i Amsterdam slipper se reklam för billiga flygresor och bensindrivna bilar.

Nu vill aktivister att politikerna som bestämmer i Nederländerna ska förbjuda sådana annonser i hela landet.

Reklam får oss att köpa saker vi inte behöver. Den kan också få oss att bli mindre arga än vi borde vara på kol- och oljebolag som förstör världen.

Därför vill människor som kämpar mot klimatupphettningen stoppa vissa sorters reklam. 

George Ongkiehong bor i Nederländerna. I många år arbetade han med att skapa reklam och annan marknadsföring. Sedan slutade han så att han fick mer tid att jobba för klimatet.

En dag frågade en vän honom om han kunde hjälpa till med en kampanj mot reklam för saker som kräver fossil energi: bilar, flyg och oljebolag. Det är alltså några av de saker som gör vår jord allt hetare.

George Ongkiehong sa genast ja. 

– Det är väldigt givande att jobba med saker som du verkligen tror på och kunna bidra lite till den förändring som vi verkligen behöver, säger George Ongkiehong till Rädda Planeten. 

Det är väldigt givande att jobba med saker som du verkligen tror på och kunna bidra lite till den förändring som vi verkligen behöver.

George Ongkiehong

Reklam dyker ofta upp på Youtube, TikTok, Snapchat och på tv. Vi ser den när vi väntar på bussen, åker spårvagn eller tunnelbana.

Den vill få oss att köpa grejer som vi kanske inte ens behöver. Men varje gång vi köper nya saker sliter det på naturen.

Reklam kan också lura oss att något är bättre än vad det faktiskt är. Oljebolag kan till exempel visa att de säljer förnybar energi från till exempel sol- eller vindkraft, trots att miljöskadlig olja och bensin står för en mycket större del av deras försäljning.

Grönmålning

Det här kallas för grönmålning, eller greenwashing. Det betyder alltså att någon låtsas vara bättre för miljön och klimatet än vad den faktiskt är.

George Ongkiehong och hans vänner har hittat många sådana exempel i Nederländerna på oljebolag som försökt luras.

– Shell hade till exempel en hållbarhetsfestival för barn varje år. Där spred de helt fel information. De sa att fossilgas är bra för klimatet, säger George Ongkiehong.

Därför vill han och hans kollegor ha en lag som förbjuder reklam för fossila produkter, som bensin, på samma sätt som det idag är förbjudet att göra reklam för tobak.

George Ongkiehong pratade med kommunpolitikerna i Nederländernas huvudstad Amsterdam. De höll med honom om att den så kallade fossilreklamen är ett problem. 

Jasper Groen är politiker för partiet GroenLinks, som kan jämföras med Miljöpartiet i Sverige. Han berättar att Amsterdam även ska sluta använda fossila bränslen för att värma hus.

Politiker har också bestämt att bensin- och dieselbilar inte ska få köra på stadens gator från år 2030. 

– Då kan vi inte ha fossilannonser på stadens busskurser som driver på konsumtionen av fossila produkter, säger Jasper Groen till Dagens ETC.

Sedan maj slipper de som väntar på tunnelbanan i Amsterdam se reklam för billiga flygresor och bensindrivna bilar. George Ongkiehong säger att han är glad att politikerna lyssnat.

Nu vill han att de gör ännu mer. Som nästa steg vill han att parlamentet i Nederländerna ska göra en lag som förbjuder fossila annonser i hela landet. 

Franska stadsjeepar

En liknande lag är nu på väg att bli verklighet i Frankrike.

Där har Världsnaturfonden reagerat på att det för några år sedan började det bli många stadsjeepar i städerna.

Stadsjeepar är stora och tunga bilar som har funktioner för att kunna köras i tuffare terräng. Ändå körs de mest i städer, där de tar upp mycket plats och kräver mer bensin eller diesel än andra bilar.

Varför fick fransmännen plötsligt för sig att de vill ha just sådana bilar?

Världsnaturfonden säger att det beror på enorma reklamsatsningar. Bilbranschen köper näst mest annonser i hela Frankrike. För närvarande handlar nästan hälften av all bilreklam om stadsjeepar. 

– Stadsjeeparna kommer på andra plats efter flyget när det gäller vilka utsläpp som har ökat mest de senaste tio åren i Frankrike, säger Världsnaturfondens medarbetare Pierre Cannet till tidningen La Croix. 

Men den nya lagen som Frankrike jobbar med kommer inte att förbjuda stadsjeepar. Just nu vill det franska parlamentet bara förbjuda reklam för fossila bränslen. 

Frågor:

Har du eller din familj köpt något som ni verkligen inte behövde?

Varför köpte ni det?

Hur tror du att vi påverkas av reklam? 

Vilka knep tror du att de som gör reklam använder sig av?

Hur kan en affisch för ditt favoritfordon – som en cykel, skateboard eller elbil – se ut?