Jobbigare att cykla än att åka bil? Inte alls, inte om du frågar familjen Kazemi, som för snart ett år sen gjorde just det – valde cykeln istället för bilen. Och nu har de kommit ända till Egyptens huvudstad Kairo.
Det är bara att erkänna. Vi människor är lite lata av oss. Kan vi ta bilen så gör vi ofta det – trots att de flesta vet att vår användning av bilar som släpper ut växthusgaser* måste minska om vi ska kunna hjälpa planeten att klara sig undan den globala upphettningen.
Detta gäller särskilt de korta bilresorna. Enligt Naturvårdsverket är fyra av fem resor i städer och tätorter kortare än 3–4 km. De är alltså så korta att man lika gärna hade kunnat välja cykeln istället.
Men att många är bekväma av sig betyder inte att alla är det, inte när de får möjlighet att välja just de miljövänliga alternativ som alla borde ha tillgång till.
Mest av alla
Ta familjen Kazemi Juliac i Stockholm som exempel. Våren 2021 var de en av 20 familjer som fick chansen att på prov låna en elcykel eller en lådcykel av Stockholms stad. När testperioden tog slut efter två månader visade det sig att familjemedlemmarna varit allt annat än lata. Tvärtom. Av alla familjer som fick låna en elcykel var de den som hade använt den mest. Familjen var så nöjd att de köpte loss cykeln och har fortsatt använda den sedan dess.
– Det har faktiskt varit helt fantastiskt. Tidigare har vi åkt mycket buss eller bil, men då är man hela tiden instängd i ett rum. Men nu är man ute hela tiden och staden är rummet som man färdas i.
Det säger Aras Kazemi, pappa i familjen. Just idag träffar Rädda planeten honom innan han ska cykla iväg med döttrarna Elvira, snart 8 år, och Alma, 6 år, till skola och förskola. Enligt honom var det ett lätt beslut att byta ut bilen mot en elcykel. Redan innan de hoppade på testperioden med elcykel hade de pratat inom familjen om att åka mindre bil. Oro för klimat och miljö var en anledning. En annan var krånglet med att bo i staden, ta sig till jobbet och däremellan lämna barnen på helt olika ställen på morgonen.
– Vi har sparat jättemycket tid. Man slipper köer. Man kommer fram snabbt och man kan cykla från dörr till dörr. Vi slipper också alla stopp i trafiken och att leta parkering. Det här blev den perfekta lösningen för oss, säger Aras.
– Dessutom får man motion av att cykla varje dag och så sparar man en massa pengar på vägtullar* och parkeringsavgifter.
”Bra för miljön”
Just motion och parkeringsavgifter är inget som Elvira och Alma tänkt så mycket på. Däremot är de mycket nöjda med att slippa alla avgaserna från när de åkte bil till skola och förskola.
– Och så är det bra för miljön att cykla. Det enda lite jobbiga är när det blåser kallt i ansiktet, säger Alma.
– Det är också bra att man slipper köer och att man kan parkera överallt, fyller Elvira i.
Ingen av dem tycker att skillnaden mellan att cykla och att åka bil är jättestor, däremot jämfört med att ta bussen.
– För att när man åker buss så måste man gå hela vägen till busshållplatsen och sen måste man ta en ny buss och sen går man och så kan man ta flera bussar, säger Alma.
Härifrån till Kairo
Att flickorna inte märker lika stor skillnad som pappa är kanske inte så konstigt. De sitter ju ändå under en kåpa, mestadels skyddade från väder och vind. När Aras ska visa elcykelns kilometerräknare för att kolla hur långt cykeln har körts sedan de började använda den blir det tydligt hur stor nytta elcykeln gör för miljön.
– Totalt 3 300 kilometer sedan start. Det är en hel del, säger han.
Jodå, 3 300 kilometer motsvarar avståndet fågelvägen mellan Stockholm och Egyptens huvudstad Kairo. Och kanske ännu viktigare: genom att cykla den sträckan istället för att ta bilen har familjen Kazemi undvikit att släppa ut 300 kilo koldioxid i atmosfären.
Vad betyder orden?
Växthusgaser – gaser som uppstår till exempel när en bil eller ett flygplan körs. Dessa gaser gör vår planet allt hetare.
Vägtullar – ett system där det kostar pengar att åka på en viss väg. Används idag i Stockholm och i Göteborg. Målet är att göra det dyrare att ta bilen, så fler reser på mer miljövänliga sätt.